Cykelture

onsdag den 23. februar 2011

Dagenns Tanke - Meditation

En enkel meditationsøvelse:
Grounding.
Sæt dig ned på en spisestol, således at du sidder med fødderne solidt plantet i gulvet og sid i rette vinkler med en smuk holdning i ryg, skuldre og nakke. Find dig godt til rette på stolen således at du finder det behageligt at sidde på den måde. Start med at lave lidt udspændingsøvelser. Træk nakken langsomt bagover, alt imens du trækker hagen opad så langt du nu kan. Hold strækket i 10 sekunder og vend derefter langsomt tilbage til udgangsstillingen. Slap af. Gentag øvelsen to gange mere. Nu lægger du den venstre hånd over på højre sidde af hovedet og trækker med hånden forsigtigt hovedet ned mod venstre skulder så langt du nu kan. Hold strækket i ca 10 sek. og vend derefter langsomt tilbage til udgangsposition. Gør det samme til den anden side. Gentag 2 gange. Roter hovedet om nakkeakslen først den ene vej og så den anden. Nu kommer turen til skuldrene. Løft først den venstre, derefter den højre og gentag 2 gange. Træk nu begge skuldre bagover så langt du kan, imens du skyder brystkassen så langt frem du kan, hold spændingen i 5 sek. Gentag 2 gange. Til slut ryster du skuldre, arme, fingre og hoved stille og roligt på en måde som du finder dejligt og behageligt. 
Efter disse øvelser er du nu klar til at meditere. Luk øjnene stille og roligt, tænk lige på om dine fodsåler er godt plantet i gulvet. Dit hoved er sandsynligvis fyldt med alle mulige tanker, det er helt som det skal være, dem lader du bare være. Nu skal du prøve at koncentrere dig om dit åndedræt. Mærk hvordan du trækker luften ind igennem næsen og hvordan den fylder dine lunger, pust ud gennem munden. Sid sådan helt stille og så afslappet du nu kan. Træk vejret sådan i 3 minutter. Nu lægger du så venstre pegefinger blidt på venstre næsebor, således at du ikke kan trække vejret ad den vej, men udelukkende gennem højre næsebor. Træk luften dybt ind gennem højre næsebor, og mærk hvordan du fylder lungerne med dejlig luft. Pust ud gennem munden. Gør sådan i et minut stille og roligt. Læg derefter højre pegefinger på højre næsebor og gør som ved venstre. Du må ikke blive svimmel under denne del af øvelsen. 
Sid nu så afslappet du nu kan og træk vejret som du nu synes det er behageligt. Sid sådan i to minutter. Stadig med lukked øjne. Efter de to minutter åben da øjnene så langsomt som du kan. Sid helt stille og roligt med åbne øjen. Læg stadig mærke til dit åndedræt. Sid sådan i et par minutter. Øvelsen slutter med at du ryster dine ben og fødder, derefter dine arme, hænder, fingre, skuldre og hoved ganske let i ca 15 sekunder. Rejs dig stille og roligt fra stolen. Gå hen til din køkkenvask og skænk dig selv et glas koldt vandt. Drik vandet stille og roligt. Og det var så det. 
Formålet med denne øvelse er at du lærer at ha jordforbindelse (grounding). Dernæst lærer du at trække vejret forhåbentlig på en naturlig måde, og mærker hvor dejligt det er. Vi tænker jo ikke over det til daglig når vi trækker vejret, det er jo en automatik funktion. Vejrtrækningen ind gennem næseborene er en lille smule udrensende. Man kan godt opleve at det ene næsebor er lukket, men prøv alligevel. Og så slutter øvelsen med  et glas vand. Efter luft er vand jo den næstvigtigste ting vi skal ha ind. Uden vand vil vi jo dø efter få dage. Og uden luft efter få minutter. Fint måde synes jeg at lære at sætte pris på de helt små ting i livet, som måske nogen gange er de aller væsentligste. 
Jeg synes du skal lave denne meditationsøvelse hver dag i de næste fjorten dage hvis du har lyst.  Husk du må ikke blive svimmel eller utilpas under øvelsen,  så skal du standse øjeblikkeligt. 
Efter de fjorten dage bygger vi lidt på, men det tager vi til den tid.
Kan du ha god fornøjelse med øvelsen


5 kommentarer:

  1. Hej Knud

    Mange tak for meditation øvelsen...smiler
    Jeg gør det om morgenen.
    Første del ligner meget det jeg selv gjorde.
    Vejrtrækningen har jeg rimelig styr på.
    Tankerne ligeså.

    God weekend til dig og dine:)
    Knus kis

    SvarSlet
  2. Hej Kis

    Ja det er perfekt at starte dagen på den måde, bare det var mig, der var så vågen at jeg kunne bruge en halv time på det. Dybt misundelig på dig:-)

    Vil du uddybe med hvad du mener når du skriver: Tankerne ligeså.

    Jeg kan så nogenlunde ændre den måde jeg tænker på. Eks har jeg en tendens til at bekymre mig lidt for meget nogen gange. F.eks imorgen skal jeg til en lille fest hvor vi skal være udklædte. Og det har jeg aldrig prøvet. Det har jeg gået og bekymret mig om. Men på den anden side vil jeg gerne males som en indianer, du ved, med lidt striber og sådan, det kunne egentlig være meget sjovt, men så bliver jeg sørme også bekymret over det, om jeg nu kan klare at være sjov og spontan. Ja jeg ved det, jeg minder meget om min mor på dette punkt. Min far elskede det og hvis han havde levet ville han ha sagt. Gør det. Det værste der kan ske er at du bliver genstand for er at folk kommer til at grine, og så kan det bare ikke blive bedre. Min far elskede at underholde andre.

    Knus knud

    SvarSlet
  3. Hej Knud

    nej hvor sjovt jeg var for mange år siden indianerpige til en fest med striber i ansigtet:)
    Jeg var osse lidt nervøs men det hjalp da festen gik igang. Så gik det af sig selv.
    jeg tror du bliver god som indianer.

    jeg tænker lige over det med tankerne....

    Knus kis

    SvarSlet
  4. Ang Tankerne ligeså...
    Jeg viste jo godt at tankerne ville komme
    og at jeg bare skulle lade det ske.
    Om jeg er heldig indtil nu ved jeg jo ikke
    men tænk der var næsten ingen tanker.
    Jeg var osse forundret over hvordan min vejrtækning var.
    Den bare kom og gik på en helt speciel måde.
    Det var bare så fedt.

    God aften...smiler
    Knus kis

    SvarSlet
  5. Det må være dejligt. Smiler....

    Knus Knud

    SvarSlet