Cykelture

søndag den 27. marts 2011

En skole, en lære, et liv

Der findes kun en skole, en lære, et liv.
En skole hvor vi kom til tiden og først går hjem,
når der ikke er mere at lære.
En skole hvor vi kun lære, det vi er parate til at lære.
Hvor alle lektierne om vi laver dem eller ej, giver indflydelse mellem liv og død.
Der en ingen lære, og kun en lærer, en udvikling, en vej. 
Det er livets skole som både rummer den barsk skole og den flinke.
Det er skolen der ikke skelner mellem køn, alder, race, højde og drøjte.
Det er her, overvægt er for dem, der kan bære det.
Det er her intet kan springes over, eller gåes udenom.
Det er her, hvor hvis du ikke lære det første gang, så kommer det bare igen, til du har lært.
Vi skal alle igennem, fra lykkelig uviden, gennem smertens opvågen, til kærlighedens gensyn.

4 kommentarer:

  1. Hej knud:)
    Jeg plukker en linie ud.

    Der er jo det ved flinkeskolen
    at den hurtigt bliver den barske
    da det kan være "hårdt" at være flink

    Knus kis

    SvarSlet
  2. Kære Kis

    Synes du det er hårdt at være flink?

    Det kan jeg nu godt li:) Og jeg synes det er dejligt:)

    Jeg plukker lige denne sætning ud:

    "En skole hvor vi kun lærer, det vi er parate til at lære."

    Det synes jeg er er en god sætning. Den ældste af mine piger var ikke så vild med at gå i folkeskolen. Hun kunne li de kreative og kropslige fag. Men at regne, at læse det havde hun ikke lyst til. Så det skulle vi jo så som forældre høre på til samtalerne med lærerne. De var meget bekymrede og ville ha hende i specialklasse. Jeg sagde nej, med den begrundelse at AM ville lære at læse og regne når hun var parat til det. Det accepterede hendes dansk lærerinde, en meget sød og medfølelende lærerinde. Men regnelæreren kunne ikke acceptere det så hans timer var ofte et rent mareridt. AM lærte at læse i 6 klasse og at regne i 10 klasse. Hun fik en studentereksamen med 11,8 i snit. Idag læser hun til arkitekt, hvor hun jo skal kombinere det kreative med det logiske, og det går også udemærket.

    Man kan sige at matematiklæreren var hendes livets barske skole og dansklærerinden den flinke. Lad os nu sige at dansklærerinden ikke havde været flink og medfølende, gad vide hvordan det så var gået min datter, der er et meget dejligt, intelligent, kærligt, livligt og kort sagt vidunderligt menneske. Smiler....

    Har næste afsnit klar i hovedet. Denne gang spiller farven blå en meget central rolle. Så nu skal det bare skrives ned her i weekenden. Glæd dig...jeg glæder mig til at skrive

    Et stort knus til dig kis

    SvarSlet
  3. Kære Knud
    Altså jeg mente at man kan være for flink.
    Ikke kunne sige nej og sige fra.
    Og så bliver det ikke sjovt for så kan
    man blive udnyttet.Så kan det blive barsk.

    Nå men min søn havde svært ved at læse indtil
    jeg gav ham en avis, Så kørte det.

    Farven blå....spændende

    Knus kis

    SvarSlet
  4. hej Knud
    Jeg plukker endnu en sætning ud:
    Det er her intet kan springes over, eller gåes udenom.
    Man kan springe over hvor gærdet er lavest
    eller tage kampen op alt efter hvad situationen er og hvad man magter.
    Hvad tænker du om det
    God påske
    Knus kis

    SvarSlet