Cykelture

onsdag den 22. december 2010

Misforståelser om sundhed

Aldrig har vi været så oplyste om hvad der er godt og skidt for os, når det kommer til vores sundhed og vægttab. Og i kølvandet på de store mængder af informationer kan det være svært at holde styr på hvad der er skidt og kanel og hvad der er fakta. Her er nogle af de almindelige misforståelser omkring kost og vægttab.

Idag om fedt

Fedt feder ikke mere end andre næringsstoffer. Alle næringsstoffer feder hvis man alt i alt indtager for mange kalorier i den daglige kost. Fjerner man fedtet fra kosten taber man sig ikke, hvis man ikke også skærer ned på mængden af kalorier man i alt indtager. Og mangel på fedt kan lige frem hindre dit vægttab, fordi kroppen forbrænder mindre fedt jo mindre fedt du indtager – og samtidig er visse fedtstoffer livsnødvendige at indtage via kosten for at kroppen kan fungere optimalt og for at fedtforbrændingen kan foregår og for at blodsukkeret kan holdes under kontrol.

2 kommentarer:

  1. hej Knud
    Interessant læsnig.Ja vi ved jo fra gamle dage at fedt var livsnødvendigt for at folk kunne arb. så meget som de jo gjorde.Jeg har bemærket at folk der aldrig har været på slankekur bla. min bedre halvdel kan spise hvad de vil. Da han arb. som håndværker havde han to madpakker med 1 til kl 9 og 1 til kl 12. Det skal siges at han ikke spiser remolade og den slags men gerne rullepølse og alm pålæg.Blodsukkeret har været stabilt for ham.Når man ikke er på kur så tror kroppen jo heller ikke at der er hungersnød så den sætter ikke forbrændingen i stå som du jo så ganske rigtigt er inde på.Ja Knud jeg ser frem til flere af dine indlæg.
    Knus kis

    SvarSlet
  2. Ja jeg har det lissom din mand. Er jo selv uddannet tømrer og jeg havde også en madpakke med som din mand. Og da jeg arbejdede som tømrer fra jeg var 16 - 32 havde jeg heller aldrig problemer med vægten. Mine problemer med vægten startede vist da jeg fik arbejde på teknisk skole som lærer for fjorten år siden. Dengang var alt meget anderledes end i dag. Når vi havde møde, var der altid høj belagt smørrebrød og kage, øl og vand. Og møder dem var der mange af, og da den fysiske aktivitet jo gik voldsomt ned ja så begyndte kiloene lisså stille at sætte sig.

    Idag er det højt belagte smørrebrød væk og oftést er der glat kaffe og alkohol er bandlyst og det er ok.

    knus knud

    SvarSlet