Cykelture

mandag den 24. januar 2011

Dagens tanke 24 - Spar på vandet

I aften har jeg været til et foredrag om Ghana på VAG. Anledningen er at min mindste datter der går i 2g rejser med klassen på lørdag i fjorten dage. Det var meget interessant at se. Mit indtryk er at ghaneserne har det ok. De fleste har en levestandard langt under vores, men alle har mulighed for at få en grunduddannelse. Vi så en masser billeder fra Ghana og det interessante er, synes jeg, at de lader til at være lykkelige. Og det selv om at mange skal gå i timer for at få rent vand til madlavning.


Vi betragter det at ha rent vand som en selvfølge. Faktisk forbruger en dansker ca. 40.000 liter grundvand på et år. Det er meget vand. Og på sigt har det den konsekvens at vi ikke længere har rent grundvand, da vi lukker vandboringer hvert år som følge af forurening fra pesticider fra hovedsageligt vores højintensive landbrug. Andre boringer bliver ganske enkelt tømt for vand. Derfor er det en god ide at tænke sig lidt om når man laver mad, vasker op, vasker sig, børster tænder, vasker bil og vasker tøj. Der er rigtig mange liter at spare. I 2010 har jeg brugt 5600 liter vand. Alle mine armaturer er med vandsparer, toilettet er et lavskylstoilet. Vaskemaskinen fyldes helt op hver gang, servicen sættes i blød og skylles med kogende vand, derved bliver det helt rent og fri for bakterier. 
Der er rigtig mange små ting vi kan gøre i hverdagen for at nedsætte vores vandforbrug, uden det går ud over vores vante levestandard. Det er blot at se på vores vaner og ændre dem til nogen der er mere hensigtsmæssige. 

Vandets cyklus

1 kommentar:

  1. Ja vi kan spare på vandet selv.
    Vi har gennem ca 3år kun lavet 6kopper kaffe istedet for 8kopper og nu kun 1-2g før 3-4.
    Der udover det som du nævner.

    Kitaro - Heaven and Eart
    Den der varer 7:40min Japanske tegn efter titel

    Det ville glæde mig om du har lyst til at sætte den sammen med en Tibetansk tanke.

    Knus kis

    SvarSlet